پروپیلن گلیکول یک مایع روغنی ویسکوز، شفاف، بی رنگ، بی بو و بی مزه است. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد این ماده و کاربردهای بسیار وسیع آن، در صنعت با نام های مختلفی مانند پروپان-1و2-دی ال، متیل اتیل گلیکول و آلفا پروپیلن گلیکول نیز شناخته می شود. در ادامه مقاله در رابطه با پروپیلن گلیکول بیشتر می خوانیم و سپس در انتها شما را برای خرید پروپیلن گلیکول راهنمایی میکنیم.

پروپیلن گلیکول چیست؟

پروپیلن گلیکول یک ترکیب مشتق شده از نفت است که کاربردهای متفاوتی در صنایع تجاری دارد، بی بو است و هیچ طعمی ندارد. به دلیل بی بو بودن و بی طعم بودن می تواند در صنایع غذایی، آرایشی و به عنوان ماده افزودنی قرار بگیرد.

کاربردها

این ماده به عنوان یک ضد یخ بی خطر در فضای باز کاربرد دارد. ( در فضاهای بسته عموما از اتیلن گلیکول به عنوان ضد یخ استفاده می کنند- به دلیل سمیت اتیلن گلیکول استفاده از آن در فضای باز ممنوع است)

پروپیلن گلیکول در الکل و ضد عفونی کننده ها

کاربرد آن در ضد یخ ها ممکن است سبب تعجب شما در استفاده از آن در محصولات ضدعفونی کننده و محصولات خوراکی شود. اما توجه نمایید که این ماده یک ترکیب غیر سمی و دوستدار محیط زیست است.

  • یک ماده مرطوب کننده ی تاثیر گذار است.
  • یک حلال برای عطرها و مواد نگهدارنده است.
  • می تواند به عنوان یک امولسیون کننده یا مواد فعال کننده سطح (سورفکتانت Surfactant) استفاده شود.
  • به عنوان حلال رنگدانه ها در مواد آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی می تواند به عنوان ماده نگهدارنده استفاده شود.

خواص بالا سبب شده است تا پروپیلن گلیکول در دئودورانت ها و ضد تعریق ها ، در پاک کننده های دست و ژل های ضد عفونی کننده و به عنوان یک ماده افزودنی رایج در کرم ها و ژل های اصلاح استفاده می شود.

  • در شامپو ها

در برخی موارد شامپو ها حاوی پروپیلن گلیکول خواهند بود. این ماده یک مرطوب کننده است و نمی گذارند موها خشک شوند. اغلب در شامپو های مناسب برای موهای خشک نام پروپیلن گلیکول در ترکیبات وجود دارد.

  • گرید خوراکی

افزودن این ماده به آجیل باعث تثبیت رطوبت در فرآیندی به نام حفظ رطوبت می شود. به طور کلی اکسیژن بسیاری از اقلام از جمله غذاها را تخریب می کند. در نتیجه ماده ی فوق از مواد غذایی در برابر این اثرات اکسید کننده محافظت می کند.

اما چرا از آن در نوشیدنی های استفاده می شود؟

علاوه بر استفاده از این ماده به عنوان یک نگهدارنده و تقویت کننده طعم، تولید کنندگان مواد غذایی از آن به عنوان امولسیفایر، بهبود دهنده ی بافت در نوشیدنی ها نیز استفاده می کنند.

در تنباکوها

به دلیل بی طعم و بی مزه بودن، از آن به عنوان افزودنی تنباکو استفاده می کنند. افزودنی ها موادی هستند که به طور عمدی توسط صنعت تنباکو به محصولات تنباکو اضافه می شوند تا محصولات سمی تنباکو را برای مصرف کنندگان خوش طعم و قابل قبول تر کنند. طبق گزارشات پروپیلن گلیکول  در صنعت تنباکو به عنوان یک مرطوب کننده در سیگار استفاده می شود، این ماده که آب را به دام می اندازد می تواند تنباکو را مرطوب نگه دارد، بنابراین از خشک شدن سیگار جلوگیری می کند.

پروپیلن گلیکول در محصولات آرایشی

علاوه بر خواصی که در بالا برای این ماده ذکر گردید، پروپیلن گلیکول عمدتا در محصولات زیبایی برای بهبود تثبیت انجماد و ذوب امولسیون ها استفاده می شود. پروپیلن گلیکول  می تواند از ایجاد بافتی دانه دار و شبیه پنیر در کرم یا لوسیون در صورت مواجهه با دمای پایین جلوگیری کند. این ماده همچنین دارای خواص مرطوب کنندگی و حفظ رطوبت مشابه گلیسیرین است. در خوشبو کننده های هوا نیز این ماده یافت می شود. ترکیب فوق در برخی رنگ های غذایی، طعم وانیلی، بستنی و در برخی از قطره های چشم نیز موجود است. دلایل استفاده از آن در محصولات آرایشی به شرح زیر است:

این ماده یک مرطوب کننده است که می تواند آب را جذب کرده و به پوست و مو منتقل کند.

همچنین می تواند سبب نرم نمودن مو شود و شانه پذیری مو را آسان تر نماید.

در ترکیب با روغن های گیاهی مانند زیتون و بادام، به افزایش رطوبت، افزایش استحکام کششی به محافظت از مو کمک می کند.

رشد باکتری ها را کاهش می دهد و در نتیجه به ماندگاری محصولات کمک می کند.

به عنوان یک حلال، به رقیق شدن و ادغام مواد اولیه مختلف کمک می کند.

در برخی از محصولات آرایشی ترکیب این ماده با کاراگینان و سدیم لورت سولفات، پایه ی محصولات ژل مانند(مانند ژل های شست و شو) را تشکیل می دهد.

پروپیلن گلیکول در محصولات آرایشی

در کدام غذاها پروپیلن گلیکول وجود دارد؟

  • میوه های خشک شده
  • مربا و ژله مارگارین شربت ها
  • نوشیدنی ها، از جمله آبجو، شراب، و نوشاب
  • کنسرو میوه ها، سبزیجات، سوپ ها و خورش ها
  • چاشنی هایی مانند سس کچاپ، سس سالاد، سس مایونز
  • محصولات لبنی مانند بستنی، ماست یخ زده و خامه غیر لبنی
  • وعده های غذایی بسته بندی شده، مانند ماکارونی و پنیر، پیتزا، و نودل
  • محصولات پخته شده، از جمله مخلوط کیک، کلوچه، نان سریع و کلوچه

باتوجه به آنچه که در بالا گفته شد، پروپیلن گلیکول ماده ‌ای سنتزی آلی می ‌باشد که دارای فرمول شیمیایی C3H8O2 است و با رنج بالایی از حلال ‌ها مانند آب، استن و کلروفرم قابل امتزاج می ‌باشد. به‌طورکلی گلیکول‌ها فراریت و سمیت کمی دارند و خورنده نیستند. برای خرید پروپیلن گلیکول به وب سایت اکسیر شیمی، که در زمینه امر واردات و توزیع مواد اولیه صنایع داروئی ، آرایشی ، بهداشتی و غذایی فعالیت می کنند، مراجعه کنید.